Prodávající a kupující mají určitá práva, často ustanovena kupní smlouvou. Ta ale zdaleka není pravidlem, nicméně vždy je lepší ji sepsat a stanovit v ní určité podmínky, jednoznačnou cenu i
další náležitosti. Zaměřme se ale na obecná pravidla při prodeji různých věcí v bazarech i jinou
formou.
Při inzerci je vaší povinností udávat pouze pravdivé informace o nabízeném produktu, stejně tak
by měla skutečnosti odpovídat fotografie.
V případě, že nejste podnikatelem a neprodáváte určitý tovar pravidelně a pro účel zisku, nemusíte
poskytovat žádné záruky. I tak se na vás může kupující zpětně obrátit s tím, že našel nepopsané
vady a uplatňuje takzvané právo z vad. Ovšem kupující může reklamovat jen závady, které objevil
bezprostředně po koupi, aniž by byl dopředu informován. Reklamace je možná i tehdy, když se
stav produktu neshoduje s popisem v inzerci.
Z informací výše vyplývá, že odstoupení od smlouvy do 14 dnů je možné pouze tehdy, kdy prodává
podnikající osoba běžnému spotřebiteli za účelem zisku a cíleně.
Právo na opravu nebo slevu z ceny získáte tehdy, když bylo porušeno smluvní ujednání, byly
udány nepravdivé informace o produktu a především při nalezení neohlášených vad. V podstatě se
může jednat i o menší poškození, jako jsou škrábance, nicméně při včasném upozornění můžete
jako kupující uplatnit nárok na slevu či opravu.
Danou věc můžete pořizovat v dobré víře, že patří prodejci, to ale nemusí být pravda. Pakliže
budete kupovat od podnikatele, je zde obecná zásada, že ten může prodej zprostředkovávat,
ovšem výjimku tvoří ti podnikatelé, co prodávají použité produkty běžně. Pokud se zjistí, že daná
věc nepatří jemu, byla ukradena, původní majitel se může dožadovat navrácení, musí tak ale učinit
do 3 let od odcizení.
Komentáře