Japonská značka Toyota, která je největším výrobcem automobilů na světě, byla založena v srpnu 1937. Tedy před osmdesáti lety. Tehdy ji založil Kiichiro Toyoda. Existuje několik teorií, proč se značka nejmenuje Toyoda, ale Toyota, například proto, že zatímco Toyoda se píše v japonštině deseti tahy, Toyota pouze osmi. A šťastné číslo zakladatele bylo právě osm, stejně jako celého Japonska.
Sakichi Toyoda se narodil roku 1867 a už odmala pozoroval, že pracovat s tkalcovským stavem je velmi náročné. Viděl to především u své matky. Byl vynalézavý a šikovný, snažil se vytvořit mechanický stav, který měl být později nahrazen automatickým. Roku 1896 se mu skutečně mechanický stav podařilo vyrobit.
Sakichiho nejstarší syn Kiichiro často cestoval, a to hlavně po USA a Evropě. Když byl na cestách podruhé, začal studovat strojírenský a automobilový průmysl. V roce 1933 už založil firemní sekci, zaměřenou na automobily. To vše díky penězům, které získal prodáním části patentových práv na automatický stav.
První auto byl nákladní vůz G1 a následující rok Toyoda Model AA. Ten měl úspěch především u taxikářů, jelikož vývojáři mysleli na pohodlí a nízkou spotřebu. Neméně si ho oblíbili firemní ředitelé a vládní činitelé. Během šesti let bylo vyrobeno cca 1 400 aut, tohoto modelu. Vývoj automobilu nebyl snadný. Dovoz nebyl zatím moc rozšířený a místní výrobci neměli zboží tak vysoké kvality. Kvůli špatným japonským silnicím bylo auto robustní, avšak stále výkonné.
Trh se sedany měl poptávky hlavě od taxislužeb a firemních automobilů. Toyota však začala vyrábět model Crown, který byl určen spíše jako osobní automobil. Po úspěšné jízdě z Londýna do Tokia si model získal velmi dobrou reputaci, která se ještě zlepšila s Rallye kolem Austrálie.
Toyota Corona zvládla bez problému 100 000 km během dvou měsíců. A tak se za pouhé čtyři měsíce stal tento model nejprodávanějším autem v Japonsku. Díky tomuto tahu se značka rozšířila do Evropy. Corona byla přivezena i do Československa v rámci barterového obchodu s Japonskem.
Jelikož poptávka po rodinných vozech stále stoupala, byl vytvořen model Corolla. I ten měl úspěch. A to hlavně díky poměru cena ku kvalitě. Toyota se snažila vyrábět automobily, které by byly dostupné pro co nejvíce lidí. Dalších 33 let byla tedy Corolla nejprodávanější vůz v Japonsku.
Když v roce 1981 představila Toyota Soarer, představila tak i auto s nejvyšším výkonem, které se v té době v Japonsku vyrábělo. Nechyběly ani LED diody na palubní desce.
Formou společného podniku byl roku 1984 založen první výrobní závod mimo území Japonska. A to v Kalifornii. Až o čtyři roky později byl založen první nezávislý výrobní závod, který se nacházel v Severní Americe. O rok později se v USA představila značka Lexus, jež byla luxusní divize automobilky Toyota.
Závod v České republice se nachází nedaleko města Kolín, kde se v roce 2002 začala stavět budova pro závod Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech. Výroba byla spuštěna o tři roky déle. V lednu tohoto roku se Toyota umístila na sedmé příčce nejprodávanějších aut v naší republice. Polepšila dokonce o 137,24 %.
Dnes je Toyota největší automobilkou světa. Nevyrábí pouze osobní automobily, ale také roboty, autobusy, motory, dodávky atd. Její sídlo je ve městě Tojota. V roce 2016 byla Toyota nejprodávanější značkou, a tak se jí povedlo prodat 7,25 milionu aut.
Komentáře