Jsou krásné, jednoduché a při tom vysoce spolehlivé, pro někoho se mohou stát doslova životním
stylem. Ještě nedávno bylo možné pořídit starý motocykl značky Jawa nebo ČZ u bývalého majitele za
pár tisíc nebo dokonce stovek, samozřejmě se cena odvíjí od stavu. Dnes je ale situace s motocykly
české výroby, které můžeme označit za veterány, zcela jiná. Ty silnější budete hledat velmi těžko, a když
už naleznete a zvoláte „heuréka”, zjistíte, že cena je nečekaně vysoká.
Mezi vůbec nejžádanější motorky veterány vyrobené v Česku, lépe řečeno v Československu, se řadí
především Jawy, které si získaly přízviska pérák, panelka či kývačka. Tyto názvy v podstatě odkazují na
řešení konstrukce a zejména pak rámu těchto skvělých strojů. Nejvíce žádané jsou pak motocykly
s obsahem od 250 kubických centimetrů, až po legendární stroj Jawa 500 OHC.
Pokud jste tak trochu znalcem, nebo alespoň nadšeným fanouškem starých českých motorek, budete
asi překvapeni, až zjistíte, že nabídka v bazarech i jinde je jaksi mnohem nižší, než tomu bylo ještě před
10 lety. Důvody jsou nasnadě. Tak především si musíme uvědomit, že majitelé takových klenotů si
uvědomuji, že jejich cena bude stále stoupat, a tak je drží pod zámkem. Druhým důvodem nižší nabídky
je to, že už se prostě prodaly ty nejlepší kousky, není tajemstvím, že některé modely Jawa byly
skutečnými unikáty.
Problémem může být i veliká poptávka po starých českých motorkách v zahraničí, zejména pak
v Německu. Zámožní němečtí kupci jsou ochotni zaplatit statisíce za motocykl v uspokojivému stavu.
Snižující se počet nabízených motorek, poptávka se zahraničí, ale také čas, to jsou zřejmě hlavní faktory,
které ovlivňují cenu takových veteránů a ženou ji stále výše. Ti chytřejší si tedy veterány ponechají a
renovují je, což může sice znamenat značné náklady a spousta času stráveného v dílně, ale odměnou je
nádherný stroj, který můžete nabízet v bazaru za velice vysokou cenu. Kupec se určitě najde, neboť tohle
je dnes velice žádané zboží.
Komentáře